Tiltpackare.

Snacka om maskiner här
Användarvisningsbild
Dan-Martin
Förnamn: Dan-Martin
Efternamn: Nilsson
Kommun: Mörbylånga
Kön: Ej angivet
Kontakt:

Tiltpackare.

Inläggav Dan-Martin » tor 18 nov 2010, 19:58

Hej!

Många har numera tiltpackare på sin växelplogar. Även jag har det. Nu var jag ute och plöjde idag, och hade tiltpackaren på. Men jag har ofta hört att man inte ska ha tiltpackaren på, när man plöjer på hösten. Det blir tydligen en skorpa, som är omöjlig att harva sönder på våren om man har packaren på. :?
Är det några här ute som har några efarenheter av det? Jag tror ju inte att det gör så mycket här på Öland.
Om traktorn stjälper, håll fast i ratten. HOPPA EJ!
http://www.skarpaalbygard.se

Användarvisningsbild
Wadi el Ko
Förnamn: Benji
Efternamn: Camp
Kommun: Hedemora

Re: Tiltpackare.

Inläggav Wadi el Ko » tor 18 nov 2010, 20:57

Det skulle inte göra så mycket på mina jordar heller, men förutom att det kanske blir lite slätare är det väl tämligen onödigt att dra runt välten på hösten?

Jonas Andersson

Inläggav Jonas Andersson » tor 18 nov 2010, 21:06

Jag kör med den på hösten också men det är väl mest av lathet för att jag inte orkat bry mig om att koppla ifrån den. Men jag har aldrig haft några bekymmer på våren. Men det borde torka upp lite senare så man kommer väl inte ut lika fort som man skulle gjort annars kanske.

Användarvisningsbild
Dan-Martin
Kontakt:

Inläggav Dan-Martin » fre 19 nov 2010, 00:16

Jonas Andersson skrev:Jag kör med den på hösten också men det är väl mest av lathet för att jag inte orkat bry mig om att koppla ifrån den. Men jag har aldrig haft några bekymmer på våren. Men det borde torka upp lite senare så man kommer väl inte ut lika fort som man skulle gjort annars kanske.

Det är nog samma sak här. Orkar inte stå och slänga av den. Vi har en rätt så fin växelplog, men man får ta av tiltpackaren när man kör första draget. :( Fast jag löser det genom att vända ut ifrån muren först, och sen vända tillbaka det på vägen tillbaka. På dom nyare plogarna så kan man fälla upp tiltpackaren hydralisikt, när man kör första draget. :)

Användarvisningsbild
Dan-Martin
Kontakt:

Inläggav Dan-Martin » fre 19 nov 2010, 20:31

Det är alltså ingen idé att slänga av tiltpackaren, på hösten. Jag har lite över 20ha, att plöja i höst. Det är otroligt torrt ute på åkrarna! :shock: Det är nästan så att det dammade när jag plöjde i ängen. Den brukar normalt sett inte gå att, köra i så här års. Sen att tiltpackaren är onödig på hösten, är ju en annan sak. Stenarna den trycker ner nu, kommer att frysa upp i vinter ändå... :?

Återgå till "Maskiner"